رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم
سرخط خبرها

طرح تفصیلی توس هنوز به امضای اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نرسیده است

  • کد خبر: ۱۳۵۰۶۹
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
طرح تفصیلی توس هنوز به امضای اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نرسیده است
سرپرست معاونت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: طرح تفصیلی توس که مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسیده، تاکنون به دلیل پیچیدگی‌های اداری به امضای اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان نرسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، احسان زهره‌وندی در خصوص فواید ثبت آثار در میراث جهانی یونسکو اظهار کرد: آثاری که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شوند از حمایت‌های قانونی مطابق با استاندارد‌های یونسکو از لحاظ ضوابط حریم و عرصه بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند اعتبارات خوبی از بودجه کشور دریافت کنند.

وی افزود: آثار ثبت شده سرعت رشد بیشتری می‌‎گیرند، زیرا تبدیل به پایگاه میراث فرهنگی می‌شوند، برای این مجموعه‌ها چارت اداری تعریف و ردیف اعتباری جداگانه به آن‌ها تخصیص داده می‌شود و پس از مرمت نیز می‌توانند در اختیار بهره‌بردار قرار گیرند. البته کاربری مناسب از طرف اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشخص می‌شود و پس از آن در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

زهره‌وندی بیان کرد: پرونده ثبتی کاروانسرا‌های ایران که شامل زنجیره‌‎ای از کارونسرا‌های کشور است برای ثبت در میراث جهانی یونسکو آماده می‌شود. از این مجموعه ۷ کاروانسرا در خراسان رضوی واقع است. باید اقدامات لازم و ساماندهی‌های مورد نیاز این کاروانسرا‌ها انجام گیرد تا آماده بازدید کارشناسان یونسکو شود. برای چند مورد نیز اعتباراتی در سفر ریاست جمهوری جذب شده است.

وی عنوان کرد: کاروانسرا‌های خراسان رضوی شامل رباط شرف، زعفرانیه، مزینان، مهر، فخرآباد، فخرداوود و عباس‌آباد است. برخی از اقدامات در راستای ساماندهی آن‌ها انجام شده است و برای باقی کاروانسرا‌ها اعتبار پیش‌بینی شده تا آماده بهره‌برداری شوند.

مهم‌ترین موضوع در عرصه تاریخی توس ساخت‌وساز است

زهره‌وندی در خصوص پرونده ثبتی توس بیان کرد: در عرصه تاریخی توس اقداماتی از قبیل تعطیلی معادن در حریم عرصه تاریخی و مطالعات مورد نیاز پرونده ثبتی انجام شده است. شهر تاریخی توس سال ۲۰۰۷ از میراث جهانی یونسکو شماره موقت گرفته، اما نیاز است که برنامه مدیریتی واحد برای توس ایجاد شود.

وی تصریح کرد: از جایی که مهم‌ترین موضوع ساخت‌وساز است و این عرصه تاریخی یک عرصه تاریخی صرف نیست و عرصه تاریخی است که روی آن جمعیتی سکونت دارند و از سال ۹۱ جزئی از منطقه ۱۲ شهری مشهد به حساب می‌آید، برای رسیدن به برنامه مدیریت شهری واحد برای این بخش تهیه یک طرح تفصیلی ویژه با توجه به شرایط خاص آن الزامی است.

سرپرست معاونت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این طرح تفصیلی ویژه تهیه شده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز آن را تایید کرده است. این طرح باید به امضای اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان برسد که به دلیل پیچیدگی اداری تاکنون طرح به تایید این اداره‌کل نرسیده است. این طرح ویژه برای تهیه پرونده میراث جهانی سند بسیار مهمی است به همین دلیل مطالعات در این حوزه انجام شده و زمانی که طرح ویژه امضا شود سندی وجود دارد که مورد تایید تمام دستگاه‌های استان خواهد بود.

وی افزود: از جایی که این سند در شورای عالی نیز تایید شده است، تمام نهاد‌ها و سازمان‌های استان موظف به اجرای آن هستند. در این طرح ضوابط ساخت‌وساز، مسائل مربوط به سیما و منظر، حفاظت از آثار تاریخی و مسائل حوزه گردشگری بیان شده است.

ثبت توس در میراث جهانی مستلزم همکاری تمام نهادهاست

زهره‌وندی در خصوص زمان اتمام کار پرونده ثبتی توس بیان کرد: تصویب طرح ویژه یک سال زمان می‌برد. بعد از آن باید پرونده به طور کامل تهیه و ارسال شود. پس از انجام این مراحل ارزیاب و کارشناس یونسکو از شرایط و مجموعه بازدید خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه باید آمادگی محیطی ایجاد شود، تصریح کرد: این منطقه باید از نظر کالبدی و فضا آماده شود و سپس پرونده ارسال شود. در حال حاضر توس پر از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز است و باید تغییر‌هایی در برنامه‌های مدیرتی و حفاظتی این عرصه تاریخی ایجاد شود.

زهره‎وندی اظهار کرد: در کل کشور سالی یک پرونده برای ثبت در میراث جهانی یونسکو انتخاب می‌شود. امسال پرونده کاروانسرا‌های ایران مطرح خواهد شد و پرونده ثبتی توس برای سال آینده آماده خواهد شد.

وی ادامه داد: باید شرایط به شکلی آماده شود که اگر پرونده ثبتی توس به عنوان نماینده ایران در اجلاس یونسکو مطرح شد، فرصت‌سوزی نباشد. این پرونده باید به اندازه‌ای قوی ارائه شود تا مطمئن باشیم توس در میراث جهانی یونسکو به ثبت خواهد رسید.

زهره‌وندی بیان کرد: از طرفی سند توس باید به گونه‌ای تنظیم شود که از میان آثار تاریخی متعدد در کشور یکی از اولویت‌ها محسوب شده و به عنوان نماینده ایران در اجلاس یونسکو آماده شود. به همین دلیل تحقق این هدف نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های استان است؛ راه‌وشهرسازی با الزام به اجرای طرح ویژه، شهرداری با جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز و تفکیک زمین در این عرصه تاریخی، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اجرای موارد حفاظتی و ... می‌توانند به تحقق این امر کمک کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->